F. Català-Roca

Per commemorar els 125 anys del naixement de J. V. Foix, Edicions 62 publica el seu Diari 1918, en edició de Joan R. Veny-Mesquida, autor també del pròleg.
El llibre inclou una sèrie de textos d’origen anterior, o sobretot posterior, al mític 1918, que inicialment havien de ser 365, tants com els versicles del Llibre d’amic e Amat de Llull.

Al número 300 de la segona etapa de la Revista de Catalunya hi apareixen, entre altres, un article de J. V. Foix publicat l’any 1924, al número 1 de la mateixa revista, «El dret democràtic i el dret nacional», i un text inèdit de Foix sobre Josep Pla presentat per Xavier Pla: «Elogi de la prosa poètica. Un text inèdit de J. V. Foix sobre Josep Pla de l’any 1953», p. 187-198.

Aquí podeu llegir el text complet.

«El dret democràtic i el dret nacional», de J. V. Foix.

Diumenge 4 de febrer, a la Basílica de Santa Maria, de Castelló d’Empúries, el Cor i l’Orquestra de l’Empordà, dirigits per Carles Coll i Costa i Montserrat Bonet, interpretaran la cantata de Narcís Bonet inspirada en el poema «Ho sap tothom, i és profecia», de J. V. Foix i el Rèquiem de Mozart.

Dia i hora: diumenge 4 de febrer a les 18.00 h
Lloc: Basílica de Santa Maria de Castelló d’Empúries

«El dia més clar de l’any»

J. V. Foix, 1963Al suplement de Cultura d’El Punt Avui del diumenge 21 de gener, ha aparegut l’article «El dia més clar de l’any», en què D. Sam Abrams comenta la publicació de la Fundació J. V. Foix, la Càtedra Màrius Torres i Pagès Editors, Ho sap tothom, i és profecia.

Aquí podeu descarregar l’article.

Amb aquest article de la tardor del 2017 d’Els Marges, Lluís Cabré i Sílvia Coll-Vinent volen demostrar que J. V. Foix és l’autor de les traduccions al català, publicades anònimament el 1927, de dos textos crítics de T. S. Eliot i de la tercera secció de The Waste Land.

Aquí podeu llegir l’article.

Del vell al nou, del nou al vell

Comissariada per Fina Duran, l’exposició mostra el treball d’una dotzena d’artistes que plantegen una mirada diferent al patrimoni que ens arriba del passat i que va configurant la nostra memòria i la nostra identitat. Les obres van acompanyades de textos de filòsofs, crítics i historiadors de l’art
L’exposició està encapçalada pels versos de J. V. Foix:

«L’antic museu, les madones borroses,
I el pintar extrem d’avui! Càndid rampell:
M’exalta el nou i m’enamora el vell.»

Exposició 20.10.2017 – 31.01.2018 Museu d’Art de Cerdanyola
A partir de febrer del 2018: Arts Santa Mònica

Aquí podeu veure el cartell.

El 26 de desembre, dia de Sant Esteve, a les 12.00 h, l’Associació d’amics de Sant Martí Xic, a Sant Hipòlit del Voldregà, llegeixen la poesia de Nadal de Foix.

En col·laboració amb la Càtedra Màrius Torres i Pagès Editors, aquest any publiquem una carpeta que conté els facsímils de les 30 felicitacions que J. V. Foix va enviar als seus amics entre 1948 i 1976.

Cada una conté un poema de Foix i la il·lustració d’un artista, entre els quals, Dalí, Miró, Tàpies, Ponç o Amat. Així mateix, la carpeta inclou un estudi de Jordi Cerdà i un cedé amb deu dels poemes recitats pel mateix Foix.

Autor: Humberto Rivas

Dimarts 12 de desembre, a l’Ateneu Barcelonès, tindrà lloc el debat «Ho sap tothom i és profecia» sobre els Nadals, Caps d’Any i natalicis que J. V. Foix va enviar als seus amics entre 1948 i 1975.

Hi intervindran Jordi Cerdà, professor de la UAB, Jordi Cornudella, poeta i editor, i Joan Ramon Veny, professor de la UdL.

Dia i hora: 12 de desembre a les 19.00 h
Lloc: Ateneu Barcelonès. Sala Verdaguer. Barcelona.

Amb motiu dels 30 anys de la mort de J. V. Foix, el periodista Salvador Redó ha publicat un article al diari Regió 7 on parla de les arrels manresanes del poeta.

A la fotografia s’hi pot veure «l’home de la carota de gegant», penjat al portal de la Seu.

Vegeu l’article aquí.